Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
uva.nl

Literatuur uit de oudheid: in de originele taal

  • De colleges voor scholieren behandelen de examenauteurs van volgend schooljaar: Vergilius en Sofocles (Antigone). Daarnaast worden ook Latijnse en Griekse grammatica behandeld in de grammaticacursussen.
  • ​De colleges voor docenten Klassieke talen zijn expliciet bedoeld voor docenten met een examenklas en gaan over de examenpensa Grieks en Latijn. De docentencursussen nemen het gehele examenpensum door.
  • Naast leescolleges kunnen scholieren kiezen voor grammaticacolleges. Deze overlappen niet met de scholierencolleges, maar wel met de overige colleges. Als je dus een reguliere cursus wilt volgen en een grammaticacursus, zul je een deel van de eerste missen. De grammaticacolleges zijn niet verplicht, maar wel nuttig voor scholieren die hun kennis van de grammatica willen ophalen, aanscherpen of verrijken.
  • Het onderwijs is gebaseerd op de nieuwste inzichten en wordt hoofdzakelijk verzorgd door stafleden, promovendi en (oud-)studenten van de opleiding Klassieke talen aan de UvA en VU. Ook stafleden en promovendi van andere opleidingen Klassieke talen in Nederland en België geven cursussen.
  • ​Bij iedere vakbeschrijving staat een indicatie van het niveau. Tenzij anders vermeld wordt bij aanvang van het college een syllabus met de te lezen teksten verstrekt. Een aantal colleges gaat de hele dag door en kunnen daarom niet gecombineerd worden met aanvullende grammaticacolleges.
Beschrijving colleges 2024:
  • Sophocles | Docentencursus (CE 2025)

    Een beschrijving van dit vak volgt binnenkort.

    Doelgroep: in eerste instantie docenten die een examenklas lesgeven, maar deze cursus staat uitdrukkelijk ook open voor andere belangstellenden.

    Docent: Gerard Boter, emeritus hoogleraar Grieks aan de Vrije Universiteit

     

  • Vergilius| Docentencursus (CE Latijn 2025)

    Doelgroep: docenten Latijn

    Docent: David Rijser, Bijzonder hoogleraar Recepties van de Klassieke Oudheid aan de Rijksuniversiteit Groningen

    Het CSE Latijn 2024 heeft Livius als kernauteur, met een pensum uit de derde decade, geselecteerd rond het thema van het leiderschap van Hannibal en Scipio. Niet alleen is de stof historisch fascinerend, de auteur heeft die ook alle eer aangedaan. Dit bloedstollende pensum zal op de zomerschool integraal worden gelezen, met speciale aandacht voor de betekenis die deze passages voor de contemporaine, Augusteïsche leer gehad kunnen hebben, en de interpretatie die Machiavelli het Florence van de Renaissance aan Livius' conceptuele wereld heeft gegeven. Deelnemers worden geacht zelf voor tekst en eventuele annotatie te zorgen. 

  • Sophocles | Scholierencursus (CE 2025)

    Een beschrijving van dit vak volgt binnenkort.

    Doelgroep: scholieren

    Docent: David Cohen

     

  • Vergilius | Scholierencursus (CE 2025)

    Een beschrijving van dit vak volgt binnenkort.

    Doelgroep: de colleges zijn in eerste instantie bedoeld voor leerlingen die komend schooljaar eindexamen Latijn doen, maar ook (toekomstige) vijfde-klassers en andere belangstellenden zijn van harte welkom.

    Docent: Tugba Altin

  • Homerus' Ilias | Scholierencursus

    Een beschrijving van dit vak volgt binnenkort.

    Doelgroep: Dit leescollege is geschikt voor scholieren en studenten die kennis willen maken met de Odyssee van Homeros of hun kennis over de rijke dichtertaal van het oude Griekse epos willen verdiepen.

    Docent: Mathieu de Bakker, universitair docent Grieks aan de UvA

  • De Argonauten: Valerius Flaccus’ remake van de Argonautica | Scholierencursus

    Doelgroep: scholieren die in 2025 het eindexamen Latijn zullen doen. Tekst, vertaling en secundaire literatuur worden aan het begin van de cursus uitgereikt.

    Docent: Ruben Poelstra

    De Argonauten: Valerius Flaccus’ remake van de Argonautica

    Jasons missie om het Gulden Vlies in handen te krijgen is een van de meest bekende episodes uit de klassieke mythologie. Het wervelende verhaal, gevuld met avonturen en bevolkt door een opeenvolging van mythologische beroemdheden als Herakles, Orpheus en Medea, spreekt al millennia tot de verbeelding. Apollonius Rhodius schreef in de derde eeuw voor Christus een zeer beroemd en succesvol Grieks epos over de Argo en haar bemanning. Zoals tegenwoordig nog steeds gebeurt met elke populaire film, kreeg dit kijkcijferkanon spin-offs, reboots en remakes. De bekendste en interessantste daarvan is wellicht het Latijnse epos, de Argonautica van Valerius Flaccus.

    Niet alleen is dit op zichzelf een fantastische versie van het bekende verhaal, gegoten in klinkende Latijnse verzen, maar het is ook fascinerend om te zien wat de vier eeuwen die tussen Apollonius’ versie en deze zaten voor effect hebben gehad op het roemrijke relaas.

    In deze collegereeks lezen we de spannendste highlights uit het verhaal in het Latijn, maar we kijken ook naar de identiteit van dit epos als remake van een klassieker: wat heeft Valerius veranderd aan het verhaal dat we kennen van Apollonius? Heeft dat iets te maken met keizer Vespasianus, aan wie het werk is opgedragen? En wat is de invloed van Vergilius’ Aeneis op Valerius’ Argonautica?

  • De Onderwereld

    Doelgroep: De cursus is toegankelijk voor scholieren en studenten. Naast Grieks en Latijn komt er dus ook wat Italiaans (met vertaling) en Engels aan te pas.

    Docent: Maurits Lesmeister

    De onderwereld

    Een van de motoren achter het klassieke epos is de herkenbaarheid van het plotverloop. Wie er een openslaat, kan niet alleen rekenen op oorlogs- en offerscènes, maar mag ook, om maar wat te noemen, lijkspelen en een (variant op een) scheepscatalogus verwachten. Deze cursus is opgezet rondom dit gegeven, met speciale aandacht voor onderwereldscènes. 
    Het hiernamaals vervult altijd een belangrijke rol in epen. Een confrontatie ermee is voor de held steevast een centraal moment, en een van bezinning. We lezen hier het archetype (uit Homerus' Odysseia boek 11) en navolgers, en staan stil bij de rijkdom aan variaties. Vergilius pakt het al heel anders aan, en dat geldt ook weer voor Lucanus. Nog weer anders wordt het als we de Oudheid verlaten en kijken wat er dan gebeurt. We werpen een korte blik in Dantes hel, en varen mee op een hallucinante kanotrip in Derek Walcotts Omeros. De echte liefhebber kan deze zomervakantie alvast Willem Brakmans roman Inferno lezen.

  • Prosodia: de ins en outs van het Griekse accent

    Doelgroep: De cursus is bedoeld voor studenten en overige belangstellenden, met name docenten. Beheersing van de Griekse vormleer wordt bekend verondersteld.

    Docent: Christiaan Caspers

    Prosodia: de ins en outs van het Griekse accent

    Hoe zat het ook al weer? Is het ψυχή of ψύχη? ἐγώγε of ἔγωγε? λυσάς of λύσας (of λῦσας)? λάβου, λαβού of λαβοῦ?

    'Every man will accent his [sic!] Greek properly who wishes to stand well with the world: he whose accents are irreproachable may indeed be no better than a heathen [sic!], but concerning that man who misplaces them or worse still altogether omits them, damaging inferences will certainly be drawn, and in most cases with justice', aldus H.W. Chandler, auteur van het handboek A Practical Introduction to Greek Accentuation (1881). Deze verdiepingscursus gaat dan ook verder dan een recap van de basisregels: we behandelen behalve het werk-, bij- en voornaamwoord en de pro- en enclitica ook een substantieel deel van de naamwoordsaccentuering en de belangrijkste dialectverschijnselen. We streven daarbij naar een vruchtbare mengeling van instructie en oefening: aan het eind van de cursus kun je een willekeurig stuk Grieks proza/poëzie van accenten voorzien.

  • Mensen en goden bij Homerus

    Doelgroep: Deze cursus is bedoeld voor alle geïnteresseerden met enige ervaring met het Grieks van Homerus.

    Docent: Irene de Jong

    Mensen en goden bij Homerus

    Een van de fascinerende aspecten van de antieke literatuur is dat we zo vaak mensen en goden in direct contact met elkaar zien. Goden praten met mensen, meestal in vermomming, en hebben (diverse vormen van) fysiek contact met mensen. In dit college lezen we (1) Homerus Ilias 3, een boek waarin Iris en Aphrodite krachtig in het leven van mensen interveniëren en waarin, omgekeerd, helden zich in gebed tot de goden wenden, en (2) de Homerische Hymne aan Aphrodite, waarin godin en mens, het bed delend, niet dichter bij elkaar zouden kunnen komen maar waarin tegelijkertijd wordt getoond hoe onoverbrugbaar de kloof tussen god en mens is.

  • Seneca's Apocolocyntosis

    Een beschrijving van deze cursus volgt binnenkort.

    Doelgroep: studenten

    Docent: Stephen van Beek

  • Dido: Koningin in Engelse Receptie | open cursus

    Een beschrijving van deze cursus volgt binnenkort.

    Doelgroep: alle belangstellenden

    Docent: Kyo Gerrits

     

  • Nicodemus Frischlins Iulius Redivivus

    Een beschrijving van deze cursus volgt binnenkort.

    Doelgroep: dit college is geschikt voor zowel scholieren als studenten Grieks of Latijn

    Docent: Dinah Wouters

     

  • Sumerian (Engelstalig) | open cursus

    Doelgroep: alle belangstellenden 

    Docent: Shana Zaia

    Participants who only wish to follow this course can pay a special fee of €50. 

    Sumerian

    Sumerian is the first written language in the world, originating around 3200 BCE in Uruk, a city in southern Iraq. Its script, cuneiform, was adapted for numerous other languages, including Akkadian (Assyrian and Babylonian). Sumerian itself is a language isolate, with no known relatives or linguistic family tree. Sumerian had an exceptionally long existence, as it was used throughout Mesopotamia (modern day Iraq and its surroundings) into at least the 1st century CE, maintained as a prestige scholarly language long after the last native speaker had died. Because Sumerian texts were written primarily on clay and stone, these durable materials have survived well into the modern day, with tens of thousands of texts representing diverse genres including kings’ stories about their deeds, literature and mythology, magical and ritual texts, administrative documents, letters, and many more. 
    In this course, you will learn about the rich Sumerian textual corpus, the history of the language, and Sumerian culture. You will be introduced to the fundamentals of Sumerian, including reading some basic texts, and we will read more complex texts in translation. No prior knowledge is required, you will be provided with all of the relevant course materials. This course is particularly useful for students who study Akkadian, but everyone is warmly welcome. Whether you are interested in languages, the history of the Middle East, or simply enjoy puzzles, Sumerian is a unique and fascinating learning experience.

  • Papyrologie | open cursus

    Een beschrijving van deze cursus volgt binnenkort.

    Doelgroep: alle belangstellenden

    Docent: Sofie Remijsen

  • Metriek en koorlyriek

    Doelgroep: studenten 

    Docent: Arjan Nijk, Postdoc aan de UvA 

    Metriek en koorlyriek

    In dit college besteden we niet alleen aandacht aan de metrische analyse van koorliederen maar kijken we ook naar de relatie tussen vorm en betekenis. Worden bepaalde metra bijvoorbeeld geassocieerd met bepaalde emoties? Ook zullen we kijken naar de vraag in hoeverre de positie van beaccentueerde lettergrepen kunnen helpen bij het reconstrueren van de melodie van het koorlied, en ook hier zullen we aandacht hebben voor de vraag of de dichters een relatie zochten tussen vorm en inhoud.

  • Plautus’ Miles Gloriosus

    Doelgroep: studenten 

    Docent: Rodie Risselada

    Plautus’ Miles Gloriosus

    De Miles Gloriosus heeft een typisch Plautiaanse plot, met een zelfingenomen servus callidus in de hoofdrol, complexe liefdesperikelen, persoonsverwisselingen, een hulpvaardige buurman met een hedonistische levensfilosofie, en last but not least een Pyramus en Thisbe-achtige sluiproute tussen twee huizen, die voor de nodige verwarring zorgt bij een minder intelligente medeslaaf. De komedie heeft zijn naam te danken heeft aan het komedie-typetje van de opschepperige opperbevelhebber, ooit treffend vertaald als ‘Kapitein Bluf’, die natuurlijk aan het kortste einde trekt.
    We gaan proberen met behulp van aantekeningen zoveel mogelijk scenes uit deze relatief lange komedie (ca. 1400 verzen) te lezen; tussenliggende passages lezen we in vertaling. En passant besteden we natuurlijk ook de nodige aandacht aan de kenmerken van dit door en door Romeinse genre, aan de verbale humor en aan de verschillen met zowel de komedies van Terentius als de vroege Griekse komedie. Voor historische taalkunde hebben we geen tijd, maar de Miles leent zich wel heel goed voor enkele illustraties van de structuur van dialogen en het spel dat Plautus daar mee speelt.

  • Eudocia's Homerocentones

    Een beschrijving van deze cursus volgt binnenkort.

    Doelgroep: studenten

    Docent: Berenice Verhelst, universitair docent Grieks aan de UvA

  • Claudianus’ De Raptu Proserpinae

    Een beschrijving van deze cursus volgt binnenkort.

    Doelgroep: studenten

    Docent: Piet Gerbrandy, Universitair docent Latijn aan de UvA

  • Grammatica Latijn | Scholierencursus

    Doelgroep: scholieren

    Docent: Tugba Altin

    Deze grammaticacursus kan alleen in combinatie met een scholierencursus worden gevolgd. Als je een grammaticacursus met een andere cursus combineert, zul je een deel daarvan missen.

    In deze cursus, die je zou kunnen zien als een ‘crash course’ Latijnse grammatica, worden de hoofdzaken van de Latijnse syntaxis op systematische wijze aan de orde gesteld. We zullen beginnen met een behandeling van het onderwerp ‘zinskern en valentie’, om vervolgens aandacht te besteden aan het gebruik van naamvallen binnen de zinskern, buiten de zinskern en op woordgroepniveau. Ook het Latijnse werkwoordsysteem met zijn categorieën tempus, modus en diathese zal besproken worden, met aandacht voor het gebruik van modi in hoofdzinnen en in bijzinnen.
    Voorts zal er aandacht uitgaan naar het ontwikkelen van leesstrategieën. De cursus is in het bijzonder bedoeld voor leerlingen uit de vijfde klas en voor eindexamenkandidaten. Er zal zeker ook gelegenheid zijn om andere dan de genoemde grammaticale verschijnselen op afroep aan de orde te stellen; ‘Roep dus maar…'

  • Grammatica Grieks | Scholierencursus

    Doelgroep: scholieren

    Docent: David Cohen

    Deze grammaticacursus kan alleen in combinatie met een scholierencursus worden gevolgd. Als je een grammaticacursus met een andere cursus combineert, zul je een deel daarvan missen.

    In deze cursus, die je zou kunnen zien als een ‘crash course’ Griekse grammatica, worden de hoofdzaken van de Griekse syntaxis op systematische wijze aan de orde gesteld. We zullen beginnen met een behandeling van het onderwerp ‘zinskern en valentie’, om vervolgens aandacht te besteden aan het gebruik van naamvallen binnen de zinskern, buiten de zinskern en op woordgroepniveau. Ook het Griekse werkwoordsysteem met zijn tijd- en aspectstammen en de categorieën modus en diathese zal besproken worden, met speciale aandacht voor het gebruik van het participium, van de infinitivus en van modi in hoofdzinnen en in bijzinnen.
    De cursus is in het bijzonder bedoeld voor leerlingen uit de vijfde klas en voor eindexamenkandidaten. Er zal zeker ook gelegenheid zijn om andere dan de genoemde grammaticale verschijnselen op afroep aan de orde te stellen; ‘Roep dus maar…'